با بحث آزاد دیوار ابهام را فرو ریزیم

چرا افراد اصلاح طلب خارج کشور و گرایشهای مدافع حاکمیت مردم که معتقدند اصلاحات در دایره نظام ولایت فقیه شدنی نیست بر سر موضوع «امکان اصلاحات در سیستم حکومتی ولایت فقیه» در مرحله اول و موضوعات مهم دیگر بحثهای آزاد را ترتیب نمی دهند و در آن شرکت نمی کنند تا اشتراک و اختلاف نظر گروهها، مشخص و راه تشکیل جبهه ای قوی از ایرانیان حامی حاکمیت مردم هموار گردد؟

همه می دانیم که وجود ابهامها و نبود اعتماد و امید، بزرگ ترین دشمن جنبش همگانی هستند. چرا آنها که ماندن در محدوده ولایت فقیه و ملتزم کردن آن را به قانون اساسی ممکن و آزاد شدن از ولایت فقیه را مطلوب اما نا ممکن توصیف می کنند، با کسانی که بیرون از رژیم و درون ایران را گستره مبارزه می دانند و هدف را «نه به ولایت فقیه و آری به حاکمیت جمهور مردم » می شناسند، به بحث آزاد نمی پردازند تا که هدف و روش جنبش همگانی از ابهام خارج و اعتماد و امید، همگانی شود و از ادامه جنبش تا پیروزی اطمینان حاصل شود؟

توضیح در باره بحث آزادو ترتیب برگزار کردن آن:
● بحث آزاد واقعیت پیدا می کند وقتی مسئله (نظر، اندیشه، مشکلی از مشکلهای سیاسی یا اقتصادی و یا اجتماعی و یا فرهنگی) معینی موضوع بحث می شود. هدف آن گذار از دانش کمتر به دانش بیشتر و یافتن اشتراک ها و اختلاف ها به ترتیبی است که انسانها بتوانند هم از حق اتحاد بر سر اشتراک ها برخوردار شوند و هم از حق اختلاف در فراوان مسائل دیگر که یا موضوع بحث نشده اند و یا بحث نتوانسته است آنها را به اشتراک برگرداند.
ادامه یافتن بحثهای آزاد ضرور است زیرا گذار از اختلاف به اشتراک نیاز به دانش بیشتر و بنا بر این، جریان آزاد اندیشه ها و دانش ها و اطلاع ها دارد.
● روشی که در بحث آزاد بکار می رود و موفقیت آن را تضمین می کند، اینست:
1) یکی از دو طرف، موضوع بحث را توضیح و نظر خویش را اظهار می کند. طرف دیگر این نظر را نقد می کند. طرف اول نقد طرف دوم را نقد می کند. طرف دوم نقد طرف اول را نقد می کند. در پایان، اشتراک ها و اختلافها از یکدیگر بازشناخته می شوند. اشتراک موضوع تجربه و دانش و پرداخته شدن از نقص ها می شوند و اختلافها موضوع بحث های آتی.

2) هرگاه این بحث ها در حضور جمعیتی انجام بگیرند، جمعیت می باید از رفتار جانبدارانه نسبت به این و یا آن طرف بحث خودداری کند. جمعیت از راه رساندن اطلاع و یا نظر و نقد به ناظم بحث، آن را بارورتر کنند. بدیهی است دو طرف بحث آزادند که طالب مشارکت جمعیت در بحث باشند و یا آن را مخل بحث بدانند. تصمیم آنها، از پیش می باید به اطلاع کسانی برسد که می خواهند شاهد بحث باشند.
3)  فرق مناظره با بحث آزاد اینست که بحث آزاد پیروز دارد و شکست خورده ندارد. توضیح این که شرکت کنندگان در آن، همه پیروز می شوند. زیرا هدف یافتن حقیقت و واقعیت و توافق بر سر آن، از جمله به خاطر بی نیاز شدن از خشونت در بعد های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است.

در انتهای متن از دوستان تقاضا می کنم بحث آزاد کلن را که 24 بهمن 1388 برگزار شد را بعنوان یک تجربه شاهد باشند:

برگزار کنندگان: مجمع ايرانيان شهر کلن – موج سبز شهر کلن

شرکت کنندگان در بحث آزاد:
آقای ابوالحسن بنی صدر، خانم مينا محبوبه خانی(نماینده جنبش سبز)، آقای مجيد زربخش(جمهوریخواه)، آقای پرويز نويدی(فدایی خلق(.

http://www.youtube.com/watch?v=Xq1AzpE6CDw
http://www.youtube.com/watch?v=RJqPe8ObmHc
http://www.youtube.com/watch?v=j31nnsfnWwU
http://www.youtube.com/watch?v=SQDzS_M_iN0
http://www.youtube.com/watch?v=AJKeUAXlzrA
http://www.youtube.com/watch?v=MP2IZJOG-vU
http://www.youtube.com/watch?v=nbmkfOrkygY
http://www.youtube.com/watch?v=67hKT1J_0iY
http://www.youtube.com/watch?v=yDC8qObf_Ns
http://www.youtube.com/watch?v=7EqkLzij_Os
http://www.youtube.com/watch?v=jwQhSq5tlF4
http://www.youtube.com/watch?v=VDp_CiVxR5E
http://www.youtube.com/watch?v=1YCBmyMGmwA
http://www.youtube.com/watch?v=ryns4tADGw0
http://www.youtube.com/watch?v=aTGN_4kof2c
http://www.youtube.com/watch?v=P4OmhkULGck

دوستان از لینک زیر می توانند فایل صوتی این بحث آزاد را دانلود کنند:
http://www.4shared.com/audio/CN1tpCGa/Koln_10_feb13_________.html

3 پاسخ

  1. بنی صدر من از شما یه سوال دارم چرا فرار کردی که الان هیچ راه دفاعی از خودت نداشته باشی میخواستن بکشنت خب آخرش همه میمیریم دیگه اگه واقعا به کارت ایمان داشتی مثل مهندس بازرگان میموندی تئی وطنت نه اینکه با اون وضع فرارو بر قرار ترجیح دادی الان بعد 30سال باز فیلت یاد هندوستان کرده مرد باشیم مثل گذشتگان امثال مهندس بازرگان و همچنین بعض علما همچون آیه الله العضمی سیدکاظم شریعتمداری

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز, آقای بنی صدر در لینک زیر به این سوال شما و برخی سوالهای مشابه پاسخ داده اند:
      http://enghelabe-eslami.com/banisadr/soal/javab7-753.htm
      در لینک زیر نیز تعداد زیادی از پرسشها و پاسخها از ایشان قرار دارد:
      http://enghelabe-eslami.com/banisadr/soal/javab-be-soal.htm

      • از آنجاییکه ممکن است بدلیل شدت فیلترینگ نتوانید متن پاسخ این پرسش شما را عینا نقل می کنم:

        4 و 6 – شما كه خود را «مسلمان ايرانى» مى‏خوانيد آيا نمى‏دانيد تاريخ مسلمانان هجرى است؟ و نمى‏دانيد كه كافران هجرت پيامبر را فرار مى‏خواندند؟ هرچند خاطره‏ها كه نقل كرده‏ايد روايت‏ها هستند و درايت‏ها آنها را از اعتبار ساقط مى‏كنند، اما شما مى‏دانيد (زيرا نوشته‏ايد) كه اگر تنها سكوت مى‏كردم، رئيس جمهورى مى‏ماندم و از خرداد 60 تا امروز، در شرائط سخت ترور زندگى نمى‏كردم. از اتفاق، با همكاران خود بشور نشستيم. اينجانب موافق خروج از كشور نبودم. اما قرآن روش را مى‏آموخت: آدمى نمى‏بايد به زمين بچسبد. صحنه مبارزه را او بايد معين كند. سه كارى كه هدف كرده بودم، ايجاب مى‏كرد به جائى برويم كه صحنه اصلى بود. با توجه به سازش پنهانى ملاتاريا با حكومت ريگان – بوش و حكومت تاچر، عرصه اصلى مبارزه جائى بود كه آمدم و در نخستين مصاحبه نيز گفتم: براى افشاى روابط ارگانيك ريگانيسم با خمينيسم آمده‏ام. افشاى اكتبر سورپرايز و ايران گيت و ترورها و فسادها و روابط پنهانى با حكومتهاى غربى، گواه كه درست تشخيص داده بوديم و در كار خويش موفق بوده‏ايم. و اينجانب به هيچ جا پناه نبرده‏ام. تقاضاى پناهندگى نكردم هم به اين علت كه منتخب يك ملت بودم و هم به اين دليل كه به صحنه مبارزه آمده بودم. اينست كه از امتيازهاى يك پناهنده نيز محروم هستم.

بیان دیدگاه