عکس/ گلستان در محاصره سالک/ 50 روستا در معرض بیماری

گرگان – خبرگزاری مهر: بیماری مزمن پوستی «سالک» در مناطق مختلف گلستان از جمله روستاهای شرق این استان روبه رشد است و شماری از اهالی منطقه به این بیماری مبتلا شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، موش، پشه و سگهای ولگرد عامل اصلی شیوع بیماری سالک در مناطق مختلف گلستان هستند و تعداد مبتلایان این بیماری در گلستان رو به افزون است.
سالک یک بیماری پوستی مشترک انسان و حیوان از جمله جوندگان است که از طریق نیش پشه خاکی آلوده به انگل به هنگام تغذیه خون بیمار به انسان سالم منتقل می شود و به دو شکل نوع خشک (شهری) و نوع مرطوب (روستایی) است.

بر اساس اعلام مرکز بهداشت گنبد کاووس بیش از 50 روستای این شهرستان در معرض شیوع بیماری سالک بوده و شمار مبتلایان در منطقه نسبت به سال قبل سه برابر شده است.

روند روبه رشد بیماری سالک در مناطق روستایی گلستان، به دلیل ظاهر زننده بیماری، آسیبهای جدی به لحاظ روانی و اجتماعی  موجب می شود که ضرورت تدبیر و تلاش ویژه مسئولان در این زمینه الزامی است.

کمبود بودجه ، گستردگی عرصه، کمبود نیروی متخصص از جمله مشکلات برای مبارزه با بیماری سالک در گلستان اعلام شد و اکنون مبارزه با این بیماری در استان با مشکلاتی روبروست.

افزایش شمار سگهای ولگرد و جانواران موذی نظیر موشها در مناطق شهری و روستایی که عامل اصلی بروز بیماری سالک هستند، روند مبارزه با این بیماری را سخت تر کرده است.

نظارت بیشتر و کنترل ورود دامها به داخل استان، پاکسازی مناطق از جانوران موذی، معدوم کردن سگهای ولگرد، نظارت بر تانکرهای آب و توزیع آب در منطاق شهری و روستایی از جمله مواردی است که می تواند، رشد بیماری سالک در این استان را کند کند.

جمعی از روستائیان گلستان از کم توجهی مسئولان امر در رسیدگی به وضعیت بهداشتی روستاهای منطقه ابراز نارضایتی کردند و خواهان توجه ویزه متولیان امر شدند.

به گفته این روستائیان، شمار روبه رشد جوندگان و حیوانات موذی مانند موش و سگهای ولگرد در منطهق سلامت روستائیان را به خطر انداخته است.

به تاکید آنان، وضعیت بهداشتی برخی روستاهای استان نگران کننده است و دپو و انباشت زباله در حاشیه راه ها و معابر عمومی، ورود پسابها و جاری شدن آن در خیابانها، شاخص هیا بهداشتی را کاهش داده است.

مدیر مرکز بهداشت گنبد کاووس با بیان اینکه اهالی بیش از 50 روستای این شهرستان در معرض بیماری سالک هستند، خواهان توجه بیشتر مسئولان امر شد.

فرهاد بدیعی در شورای سلامت شهرستان، کمبود نیرو و اعتبار را از جمله مشکلات این نهاد اعلام کرد و گفت: گستردگی عرصه مبارزه نیز از دیگر مسائل است.

وی خواهان همکاری شوراها و دهیاران با این نهاد شد و اظهار داشت: شورای سلامت، فرمانداری و بخشداری منطقه در حال تلاش هستند که جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرند.

واقع شدن میدان بزرگ دام گنبد که از جمله میدانهای مطرح کشور است، ضرورت کنترل و نظارت بیشتر برای پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان را در منطقه می طلبد.

توزیع غیرمجاز و غیربهداشتی نان نیز از دیگر عواملی است که در رشد بیماریهایی در گلستان تاثیر گذار است و با توجه به عرضه غیربهداشتی نان در برخی مناطق گلستانف برخوررد مسئولان امر در این زمینه را ضروری می سازد.

علاوه بر شهرستان گنبد در دیگر مناطق شرقی گلستان نیز شیوع بیماری سالک گزارش شده است و این بیماری به بیماری سال در استان مبدل شده است و با توجه به درپیش بودن فصل گرما و تابستان، توجه ملی برای پیشگیری و کنترل این بیماری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گفته کارشناسان، استفاده از پشه بندهای آغشته به سموم موقع استراحت هنگام شب در فضای باز، استفاده از حشره کش های موثر شیمیایی در منازل به صورت مستمر، نصب توری مناسب پشت پنجره های منازل برای جلوگیری از ورود حشره ناقل در طبقات اولیه ساختمان، دفع صحیح و مستمر زباله و فضولات دامی و انسانی و جلوگیری از انباشته شدن آنها،  بهسازی محیط و از بین بردن شکاف ها و درزهای طبقات اولیه ساختمان که محل استراحت پشه ناقل،  از بین بردن سگ های ولگرد و جوندگان مخزن بیماری، محافظت و پوشیده نگه داشتن زخم های سالک برای جلوگیری از گزش پشه خاکی و انتقال بیماری و درمان کامل و به موقع بیماران مبتلا از راه های پیشگیری و درمان بیماری سالک است.

بیماری سالک بسته به تعداد محلهای گزش پشه به صورت یک زخم یا زخم های متعدد در نقاط باز بدن مانند صورت، بینی، گوش، دست و پا ایجاد می شود، محل گزش ابتدا به صورت یک برآمدگی قرمز رنگ است که سپس به گره سفت و کبود رنگی تبدیل می شود و درصورت عدم درمان مناسب، زخمی شده و با بهبود هر زخم یک جوشگاه فرورفته و پایدار به وجود می آید.

بیان دیدگاه