سوداى سومين جام قهرمانى با مارادونا و مسى

تيم ملى آرژانتين، موسوم به لا آلبيسلسته، براى نخستين بار در ميزبانى جام جهانى ۱۹۷۸ قهرمانى جام فيفا را جشن گرفت. در آن سال ديه گو مارادوناى ۱۸ ساله يكى از چهار بازيكن آخرى بود كه از جمع ملى پوشان برگزيده سزار لوييس منوتى خط خورد… و تا پيش از رسيدن به جام به دليل چشم پوشى از هنر باورنكردنى جادوگر نوجوان، زير فشار بى پايان منتقدان فوتبال آرژانتين قرار داشت.

دومين قهرمانى آرژانتين هشت سال بعد، در جام جهانى ۱۹۸۶ مكزيک و در سايه هنرنمايى تاريخى مارادونايى بدست آمد كه نه قد و قامت مناسبى براى فوتبال داشت و نه اخلاق ستارگانى چون په له، دى استفانو بكن باوئر و كرايوف را. آرژانتين در حالى تا يك قدمى جام بعدى، ۱۹۹۰ ايتاليا پيش رفت كه يک بار ديگر خلاقيت ماراونا از تيمى متوسط، تيم باورنكردنى و فاتح را ساخت.

حال آرژانتين ۲۰۱۰ به سرمربيگرى ديه گو مارادناى ۵۰ ساله و با ستاره جوان و كم نظيرى چون ليونل مسى پاى به ميدان مى گذارد.

ليونل مسى معتقد است كه در آفريقاى جنوبى هيچ تيمى نفر به نفر به پاى آرژانتين نمى رسد. ادعاى مسى در شرايطى است كه آرژانتين با پاهاى لرزان به عنوان آخرين تيم از منطقه آمريكاى جنوبى موفق به صعود شد و بسيارى بختى براى قهرمانى اين تيم نمى بينند.

با اين حال مسى به آنانى كه روى آرژانتين حسابى باز نكرده اند، هشدار مى دهد: «بازيكن به بازيكن، هيچ تيمى به پاى ما نمى رسد.» مسى در حال حاضر بازيكن سال فوتبال جهان است و در باشگاهش، بارسلوناى اسپانيا، يك سال استثنايى ديگر را سپرى كرده است. او در لا ليگا ۳۴ گل زد تا برنده كفش طلايى بهترين گلزن در اروپا شود و در ليگ قهرمانان اروپا نيز با با زدن هشت گل ديگر بهترين گلزن براى دومين سال متوالى شد.

حالا از فوق ستاره ۲۲ ساله در جام جهانى انتظارات بيشترى است. اما مسى به اين انتظارات بى توجه نشان مى دهد و مى گويد: «در اين موقعيت من نبايد چيزى را ثابت كنم. من براى خدمت به تيم و همبازيانم در آفريقاى جنوبى بازى مى كنم.»

قدرت و ضعف آرژانتين

تيم ملى آرژانتين در گروه دوم با تيم هاى ملى نيجريه، يونان و كره جنوبى نبرد براى جام نوزدهم را آغاز مى كند. وقتى به شكل راهيابى آرژانتين به جام جهانى نگاه مى كنيم، در نگاه اول نمى توانيم گروه اين تيم را آسان پنداريم. در مرحله مقدماتى ديه گو مارادونا تا لبه بركنارى از سرمربيگرى تيم ملى پيش رفت. آرژانتين با هرسه تيم گروهش پيشينه بازى در جام جهانى را دارد و در سال ۱۹۸۶ كره جنوبى، نماينده اى سربلند در برابر مارادونا و هم‌بازيانش بود.

بدون در نظر گرفتن بازی هاى ضعيف آرژانتين در راه صعود، بازيكنان اين تيم بسيار ارزنده هستند. كارلوس ته وز، ليونل مسى، سرجيو آگه رو، ديه گو ميليتو و گونزالز هيگواين پنج بازيكنى هستند كه در آفريقاى جنوبى بخت بسيارى براى مطرح شدن به عنوان مهاجمان برگزيده را دارند. ميليتو اميدوار است كه بتواند به قهرمانى هاى امسال به همراه تيم اينترميلان در ليگ قهرمانان اروپا، قهرمانى ليگ و جام حذفى ايتاليا ، جام جهانى را نيز به افتخاراتش اضافه كند.

پنج مهاجم يادشده در فصل سپرى شده در مجموع ۱۴۳ گل به ثمر رسانده اند و با وجود نمايش پيشين و حال حاضر، در مقابل خط حمله خط دفاعى از ضعفى برخوردار است كه براى ستارگان يادشده يك نقطه به شدت آسيب پذير است. در كنار اين دو مورد ضد و نقيض، آرژانتين مجموعه اى مطلوب از بازيكنان باتجربه مسن و استعدادهاى جوان دارد.

خط دفاعى شامل ستارگان جنگنده اى چون والتر ساموئل و گابريل هاينز است كه در مجموع پيشينه ۱۱۵ بازى ملى دارند. اين دو با بازيكنان امتحان نداده اى نظير نيكولاس اوتامندى و خوآن اينساررالده كامل مى شود.

خط ميانى حال و هوايى چون خط دفاعی دارد. خوآن سباستيان ورون و خاوير ماسكه رانو با مجموع ۱۲۵ بازى ملى را هفت بازيكن بى تجربه ديگر خط ميانى بايد تكميل كنند كه مجموع بازى ملى آنان ۲۵ بار است.

ضعف اصلى در حقيقت همان واقعيت حاكم بر آرژانتين است. ديه گو مارادونا نماى دقيقى از اين كشمكش است كه درخشش در زمين هميشه نمى تواند به خلاقيتى در بيرون از آن بدل شود.

مارادونا نتوانست بعضى از بزرگترين استعدادهاى فوتبال در جهان را گرد آورد و تيمى را بسازد كه بتواند تداوم در بازى و مهمتر از آن تداوم در پيروزى داشته باشد. شكست خردكننده شش بر يک از بوليوى نشان دهنده اندازه هاى نوع بازى به مربيگرى مارادونا است. آرژانتين همچنين به ميزبان وسيعى وابسته به اندازه هاى دروازه بانى است. دروازه بانانى به آفريقاى جنوبى مى روند كه در مجموع پيشينه ۱۲ بازى ملى دارند.

بيشتر انتظار مى رود كه در جام جهانى سرجيو رومه رو در دروازه تيم بايستد و اين جوان ۲۳ ساله با پنج بازى ملى با تجريه ترين دروازه بان تيم ملى آرژانتين است.

پيش بينى ها: آرژانتين به مربيگرى ديه گو مارادونا تيم درهم و برهمى است، اما هر اتفاقى در فوتبال شدنى است. تيم از استعداد برخوردار است و مهمتر اين كه آنان بازيكنانى را در خود دارند كه مى توانند پيروزى به دست آورند.

گروه آنان شامل تيم هايى است كه قاعدتا مشكلات كمى براى آرژانتين ايجاد می كنند و اين تيم بايد بتواند بدون هيچ دردسرى صعود كند.
پس از مرحله گروهى است كه مى تواند براى آرژانتين دردسر ساز شود و اين براى بازيكنانى مثل مسى مطلوب نخواهد بود.
آرژانتين مى تواند به مرحله ۱۶ تيمى راه يابد و با يكى از تيم هاى فرانسه، مكزيک و يا اروگوئه رو به رو شود.
پس از آن آرژانتين مى تواند با يكى از تيم هاى انگليس، آمريكا، غنا و يا آلمان هم‌آورد شود.
اين جا مرحله ای است كه به احتمال فراوان خط پايان آرژانتين خواهد بود.
پيشروى از مرحله يک‌چهارم پايانى مى تواند يک معجزه براى آرژانتين امروز باشد.

۱۳۸۹/۰۳/۱۵
راديو فردا

بیان دیدگاه