كلاردشت هم بيابان مي‌شود !

climatechange.ir : منبع مطلب این مطلب اینجا است. بخش های خلاصه ای از آن را ذکر می کنم.

تا حدود 50سال پيش، درختان جنگلي كلاردشت براي خانه‌سازي‌ و زغال‌سازي‌ بريده مي‌شدند. هنوز هم تا حدي درختان جنگل براي سوخت بريده مي‌شوند و بد‌تر از آن، پاك تراشي مي‌شوند تا زمين براي خانه و ويلا‌سازي‌ فراهم شود. مراتع منطقه نيز مانند گذشته – و بيشتر از گذشته- فرا‌تر از ظرفيت مورد چرا هستند و با معدن كاوي و جاده‌سازي‌، در پاره‌اي نقاط تا حد نابودي كامل سقوط كرده‌اند.

اين روزها اگر به بسياري از دامنه‌هاي كوهستاني كلاردشت بنگريم، وضعيت شبه‌بياباني يا اگر خوشبين باشيم سيماي استپي را مي‌بينيم كه جايگزين زيست بوم جنگلي و بيشه‌اي كه پيش از اين سيماي كلي منطقه را شكل مي‌داد، شده است.  وضع شبه بياباني و استپي را به‌ويژه مي‌توان در نزديكي مرزن‌آباد و روي تپه ماهورهاي دهستان «بيرون بشم» ديد. در اين نقاط كه تا حدود20سال پيش هم گندم كاري ديم انجام مي‌شد، با بي‌رمق شدن زمين و با غيراقتصادي‌شدن كشاورزي و چيره شدن اقتصاد ناپايدار زمين فروشي و بساز و بفروشي، اينك شاهد زمين‌هاي بي‌گياه و ساخت و سازهاي ناسازگار با هويت اجتماعي و طبيعي منطقه هستيم كه به شكل نازيبايي قطعه بندي و ديواركشي شده‌اند.

علاوه بر تپه‌ها و دشت و كوهپايه‌هايي كه در گستره‌هاي قابل توجه، سيماي استپي و شبه بياباني يافته‌اند، در نقاط مختلف كلاردشت «لكه‌هاي بياباني» هم پديد آمده‌اند. نمونه‌هاي مشخص اينگونه لكه‌ها، كوهپايه‌هاي مرتفع و پر شيب لت كمر و ديوچال است كه براي برداشت سنگ گرانيت تخريب شده‌اند. هچنين است، محل‌هاي گمانه‌زني معدني و راهسازي‌ غيراصولي و غيرضروري در امتداد سردابرود و در خرمدشت كه موجب رانش كوه و از ميان رفتن خاك و زخمي شدن جنگل و مرتع و حاشيه رودخانه شده است و بالاخره معدن شن و ماسه تيركاگلي كه در مجاورت شاهرگ منطقه (سردابرود) فعال است. اگر وضع به همين منوال پيش رود، آينده‌اي ناگوار براي كلاردشت پيش رو است.

3 پاسخ

  1. قابل توجه مسؤلين بي عرضه و باج گير خاك بر سرشون كنن

  2. بسیار تاسف برانگیز است.

  3. جنگلهای شمال داره نابود میشه و هیچکس دلش برای این نعمت الهی نمیسوزه.

بیان دیدگاه