برج تاریخی لاجیم ، زیراب ،سوادکوه + تصویر

با توجه به اینکه برج تاریخی لاجیم در منطقه کوهستانی وپوشیده از جنگل قرار داردودارای چشم اندازی بسیار زیبا است برای یک بار هم شده سری به انجا بزنند مطمئنا پشیمان نخواهید شد

برجي استوار و زيبا واقع در روستاي لاجيم در دهستان كسيليان بخش مركزي زيرآب نظاره گر تاريخ و مناظر زيباي سوادكوه است. اين برج در محل به امامزاده عبدالله شهرت دارد.

براي رسيدن به برج تاريخي «لاجيم» بايد از مسير زيبا و آسفالته وسط شهر زيرآب به طرف شرق بگذري و بعداز طي مسافتي به محدوده روستاي» لاجيم» و سرگردنه مرتفع آن مي رسي که از طبيعت و ارتفاعات جنگلي منحصري برخوردار است و بعد از آنکه چمنزارها و بوته زارهاي زيبايي را پشت سرگذاشتي به محدوده اي تقريبا عاري از پوشش گياهي همانند يک شبه جزيره مي رسي که از
سه طرف به پرتگاههاي عميق مشرف است، حالا برج لاجيم جلوه گري مي کند.
در حاشيه پرتگاهها در قديم خندقي با ديوارهاي عظيم وجود داشته که به احتمال قلعه اي وسيع و پر اهميت را در بر مي گرفت که برج عظيم لاجيم را در ميان آن بنا کرده بودند.

این بنای تاریخی در خارج از یك گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده است كه در داخل به حالت مدور تغییر شكل می‌دهد. ورودی این بنای آجری در سمت شرق است و پایه گنبد به وسیله یك ردیف طاق‎نما تزئین شده است. در كمربند زیر گنبد دو كتیبه به خط كوفی و پهلوی بر روی هم قرار گرفته است. این دو كتیبه بشكل زیبایی با آجرهای تراش‎خورده در زمینه‎ای از گچ سفید نصب شده‎اند كتیبه با خط كوفی نام كیا اسماعیل ابوالفوراس شهریار ابن عباس صاحب بنا و تاریخ ۴۱۳ هجری قمری را نشان می‌دهد.

اهميت اين برج علاوه بر شيوه ي معماري به دليل دارا بودن دو رشته كتيبه ي آجري به خط كوفي و پهلوي است كه مبين تداوم و بقاي خطوط پهلوي تا ابتداي سده ي مياني اسلامي است.

حكمرانان وقت علاوه بر توجه به هنر دوران قبل از اسلام به خط رایج در دوره حكومت شاهان ساسانی نیز اهمیت می‎داده‎اند.
بنای برج لاجیم متعلق به حد فاصل میان سقوط نخستین سلسله باوندی و ظهور دومین سلسله این خاندان است. در این دوره هفتاد ساله، تمامی نواحی مازندران زیر تسلط آل زیار بود. ولی آن‎ها بر كوهستان‎ها تسلط نداشتند و بازماندگان باوندیان منتظر فرصت بودند كه املاك خود را باز پس‎ گیرند.

بر پایه روایات تاریخی منقول از ابن اسفنديار، در زمان حكومت آلب ارسلان در سال های ۴۵۵ تا ۴۶۶ هجری قمری سپهبد قارن بن سرخاب تا اندازه‎ای توانست كه بر مازندران تسلط یابد و قدرت خاندان وشمگیر را به زوال بكشاند. محل اقامت حكام باوندی در كوهستان‎های جنوب مقر قدیمی آن‎ها یعنی شهر ساری بود. ولی مشخص نیست كه ابوالفوراس شهریار در میان بزرگان باوندی دارای چه مقامی بوده است و با شهریار بن دارا كه به دست وشمگیر كشته شد و نیز سرخاب بن شهریار و قارن بن سرخاب و حسام الدوله ابن قارن سر سلسله شعبه دوم باوندیه چه نسبتی داشته است.

در كتیبه كوفی نام و القاب صاحب مرقد خوانده می‎شود ولی نام سازنده آن مشخص نیست و تنها حدس و گمان و با توجه به قرینه اجزایی از كلمات باقی مانده می توان بدان دست یافت.

براساس تحقيقات و پژوهش هاي انجام شده اين برج به احتمال زياد کارکردي نظامي داشته که اکنون به عنوان يادگاري از دوران حکومت خاندان باوندي باقي مانده است برخي نيز معتقدند برج لاجيم به بيشتر جنبه راهنمايي و راهيابي کاروانيان را داشته و بلنداي آن گمشدگان را به راه ومسير اصلي مي آورده است.

منیع : ایرنا ، مازند نومه …


مسر دسترسی به برج

مسیر دسترسی به برج

تزئینات برج

ورودی برج


بیان دیدگاه