مهدی سحرخیز: پدرم از دو روز پیش به «فلج» عمومی مبتلا شده و قادر به حرکت نیست.

مهدی سحرخیز: پدرم نیاز “فوری” به رسیدگی پزشکی دارد

دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۸۹

در حالیکه بیش از چهارده روز است از اعتصاب غذای هفده زندانی سیاسی دراعتراض به شرایط نامناسب زندان، برخورد نامناسب ماموران این بند و رعایت نشدن حقوقشان به عنوان یک زندانی می گذرد، از سوی دیگر وضعیت جسمانی عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی که بیش از یک سال است در بازداشت به‌سر می‌برد بسیار نامناسب گزارش شده است بطوریکه از دو روز پیش به «فلج» عمومی مبتلا شده و قادر به حرکت نیست.

گفتنی است، فلج عضلانی، نوعی اختلال در سیستم عصبی است که با درد شدید همراه است و می‌تواند تمام صورت، چشم و اندام‌ها را فلج کند. وی پیش از این در تیرماه 89 به دلیل عدم توجه مسئولان زندان به وضعیت بد جسمانی اش برای مراقب‌های ویژه به بیمارستان منتقل شده بود.

به همین مناسبت جرس با مهدی سحرخیز فرزند این روزنامه نگار  به گفتگو پرداخته است که در پی می آید:

آقای سحرخیز طبق اخبار منتشر شده وضعیت جسمانی آقای سحرخیز مناسب نبوده و نیاز به پیگیری های فوری پزشکی دارند، آیا می توانید در این خصوص توضیحاتی را بفرمایید؟

الان ایشان توانایی حرکت ندارند و نیاز مبرم به معالجه پزشکی دارند. بخاطر سابقه بیماریی که داشتند پای راستشان از کار افتاده بطوریکه توانایی حرکت و راه رفتن ندارند. حدود دو ماه است که به دستور خود دکتر زندان قرار براین بوده که ایشان یکسری آزمایشاتی انجام دهند که تاکنون هیچکدام از این رسیدگی های پزشکی صورت نگرفته است. فقط تنها کاری که کرده اند این است که مقداری قرص های مسکن به ایشان داده اند تا دردش کمتر شود اما این قرص های مسکن مقطعی عمل می کنند و به درمان اساسی بیماری هیچ کمکی نمی کند به همین منظور باید به وضعیت پزشکی ایشان فورا رسیدگی شود. امکانات کم است و زندانی سیاسی بی گناه زیاد و نمی توانند به هیچکدام رسیدگی کنند. باید ایشان در خارج زندان تحت درمان قرار بگیرند که بتوانند آزمایشات ضروری را انجام دهند چون در داخل زندان امکانات پزشکی نیست و باید سریعا به وضعیت ایشان رسیدگی شود نه اینکه به حال خود رها شود.

آخرین باری که خانم سحرخیز توانستند با ایشان ملاقات داشته باشند چه زمانی بوده است؟

حدود دو هفته  پیش توانستند ایشان را ملاقات کنند که آن زمان حالشان خوب بود اما الان حالشان بسیار نامناسب است. البته فشار خون و مشکلات دیگر داشتند اما نه به این شدت وضعیت جسمانی اشان بد باشد که مربوط به سه و چهار روز اخیر است و ایشان نتوانسته اند بعد از این قضیه با پدرم ملاقاتی داشته باشند چون ملاقات های رجایی شهر دوهفته یکبار صورت می گیرد.

آیا ایشان می توانند به مرخصی بیایند؟

همانطور که تا الان به ایشان مرخصی نداده اند اینبار هم بی نتیجه خواهد بود فقط ما منتظر نتیجه حکمشان هستیم.

می خواهند یک استعلامی از آن دادگاه اول بکنند که ایشان به پانزده ماه حبس تعزیری به اتهام تبلیغ برعلیه نظام محکوم شده بودند.آیا درست است یا نه؟

می گویند پروسه طولانی را طی می کند در حالیکه تمام اینها آنلاین هستند و می توانند از طریق اینترنت انجام بگیرد دیگر احتیاج به این همه معطلی ندارد.

آیا از سوی مسئولین زندان وعده ای مبنی بر رسیدگی پزشکی به وضعیت ایشان داده نشده است؟

در این زمینه که قولی نداده اند فقط گفتند سه شنبه دکتر متخصص ایشان را خواهند دید اما اگر دکتر متخصص هم بگوید وضعیت جسمانی ایشان وخیم است نیاز به بستری شدن در بیمارستان را دارد آنها عمل نخواهند کرد زیرا پیش از این در خصوص بیماری قلبشان دکتر متخصص گفته بود باید در بیمارستان بستری شود اما هیچ کسی به دستور پزشک متخصص هم عمل نکرد.

شرایطی که الان در زندان است به هیچ عنوان مناسب یک بیمار نیست نه رختخواب مناسب، نه توالت فرنگی و مسائل دیگر که با توجه به بیماری ایشان باید درنظر گرفته شود. ایشان از یکسال بیشتر است که در زندان هستند و بیست کیلو وزن کم کرده اند و انرژی زیادی را از نظر بدنی از دست داده اند و با توجه به سنشان که پنجاه و هشت سال دارند وقتی مریضی به سراغشان بیایید به سرعت برطرف نمی شود. در زمان وضعیت وخیم جسمانی سریعا باید مورد مداوا قرار بگیرد نه اینکه در زندان با امکانات محدود و کیفیت پایین غذایی و بهداشتی نگه داشته شوند.

وضعیت روحی آقای سحرخیز چطور است؟

از نظر روحی مثل همیشه خیلی قوی و محکم هستند و همه اطرافیانش از ایشان روحیه می گیرند و الان هم که گروه ویژه سازمان ملل بازداشت ایشان را «غیرقانونی» دانسته اند و به شکایات ما پاسخ داده اند به گوش ایشان رسیده است.

آیا مسئولین تاکنون واکنشی به این خبر نشان داده اند؟

خیر، وقتی جلوی معاون دادستان، مردم هتک حرمت می شوند از اینکه بخواهند به کسانی که در خارج از کشور هستند جواب دهند، بدور از ذهن است.

جرس

بیان دیدگاه