خامنه ای:سران فتنه همیشه دم دست هستند و محاکمه آنها برای نظام کاری ندارد

در حالی که حامیان جنبش سبز، در پی آن هستند تا راه‌های جایگزین برای ادامه اعتراضات خود بیابند، حمید رسایی نماینده تهران در مجلس هشتم و از حامیان محمود احمدی‌نژاد، به نقل از رهبر جمهوری اسلام، اعلام کرده است که: «سران فتنه همیشه دم دست هستند و محاکمه آنها برای نظام کاری ندارد و این اتفاق هم می‌افتد، اما مهم‌تر از محاکمه این افراد، خشکاندن ریشه این فتنه است کما اینکه … اگر ریشه فتنه ۱۸ تیر سال ۷۸ در ده سال پیش خشکانده شده بود امروز شاهد فتنه جدید سال ۸۸ نبودیم».

رسایی، این سخنان را در گفتگویی با هفته‌نامه «یالثارات الحسین» – نشریه وابسته به انصار حزب‌الله – بیان کرده است. رسایی در این گفتگو، درباره این ملاقات چنین می‌گوید: «چند ماه قبل از عید به دلیل تغییر و تحولاتی که در صحنه سیاسی کشور می‌دیدیم بویژه در درون مجلس و با توجه به عملکرد راس فراکسیون اصولگرایان در مقابله با فتنه و مواجه با دولت، نامه ای خطاب به رهبری معظم انقلاب تنظیم شد که در آن به صورت اجمال این دغدغه‌ها مطرح شده بود و در آخر هم درخواست ملاقات حضوری از ایشان شده بود. بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان این نامه را امضا کردند که بعد از مدتی هم این درخواست پذیرفته شد. به طور کلی این نامه در چند محور تنظیم شده بود که بیشترین بخش‌های آن (شاید حدود پنج صفحه) در مورد نگرانی‌های ما راجع به فراکسیون اصولگرایان و مواضع رییس مجلس بود و همچنین یک صفحه از آن به انتقاداتی از رییس دولت و صفحه ای هم در باره نحوه برخورد با سران فتنه بود. جالب است بگویم متن این نامه آن‌قدر صریح بود که برخی از مسئولان بیت رهبری حاضر در جلسه ابرو در هم کشیدند و معلوم بود که کمی برافروخته شدند، حتی خود ما هم احتمال می‌دادیم با واکنش انتقادی از جانب معظم له روبرو شویم اما قرار بود راحت حرفمان را بزنیم!»

رسایی در پاسخ به سوال این نشریه که در دیدار این جمع «تندرو» با رهبر جمهوری‌اسلامی، چه برخوردی با آن‌ها شد، با اعلام این که «خطاب به این جمع فرمودند وقتی هسته‌ای مثل شماها در مجالس وجود دارد پافشاری بر مبانی در مجلس‌ها می‌ماند». رسایی اضافه کرد که: «تعبیر ایشان این بود که در گذشته گاهی پافشاری بر اصول هزینه‌های بیشتری داشت و الان هم شاید شرایط سخت تراز این هم بشود و شماها باید خودتان را برای آن شرایط سخت هم آماده کنید.»

این نماینده اصول‌گرا با اشاره به این‌که در نامه فوق‌الذکر «نظر ما این بود که پس از نهم دی با توجه به حضور میلیونی مردم اگر با سران فتنه برخورد نشود، مردم احساس می‌کنند که نظام در برخورد با سرا فتنه ناتوان است»اما «آقا اصلا نسبت به سران فتنه هیچ دغدغه ای نداشتند».

وی با نقل قول  از آیت‌الله خامنه‌ای، اعلام کرد که محاکمه سران فتنه انجام خواهد گرفت، اما مهم‌تر از آن، خشکاندن «ریشه‌های فتنه» است.

نقل قول‌هایی حمید رسایی از رهبر جمهوری اسلامی، شاید صریح‌ترین سخنانی بوده که تاکنون درباره امکان محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از سران مخالفان دولت، بیان می‌شود. پیش از این همواره برخی مقامات قضایی و امنیتی و امامان جمعه، از «تدبیر» رهبر جمهوری اسلامی درباره عدم دستگیری و انجام نشدن محاکمه این دو تن سخن گفته بودند. گرچه برخی از نیروهای بسیجی و حامیان محمود احمدی‌نژاد، دست به شکایت از موسوی و کروبی زده بودند.

مدیرکل سابق ارشاد قم، در این مصاحبه، همچنین به انتقاد از علی لاریجانی، رییس مجلس، و برخی دیگر از اصول‌گرایان پرداخت، که «از فتنه حمایت کرده بودند» و دلیل این مساله را نیز  «حب و بغض‌ها، کینه‌های سیاسی ناشی از شکست در انتخابات نهم، حسادت‌ها و صف‌بندی‌های سیاسی از یک طرف و برخی رفتارهای غلط دولت نهم» دانست.

رسایی کیست؟

حمید رسایی که در حوزه علمیه، شاگرد افرادی چون آيت الله استادي، ‏سيد احمد خاتمي، مکارم شيرازي و فاضل لنکراني بوده است، ‏ ‏سابقه تدريس زبان عربي در دانشگاه امام صادق در تابستان سال ۶۹ را در کارنامه اش ثبت کرده است. وي از جمله ‏طلابي بود که در ايام تبليغي به شهرها و مناطق مختلف کشور اعزام مي شد. درسال ۱۳۶۹ از آنجا که طراحي و ‏خطاطي هم مي کرد، در بخش آماده سازي و طراحي کتابهاي مرکز تحقيقات سپاه شروع به کارکرد، اما در سال ‏‏1371 با تغيير جهت کاري، همکاري با تيم تحقيقاتي کتاب ميزان‌الحکمه را که با نظر آيت الله ري‌شهري در حال اجرا ‏بود، آغاز کرد. با تأسيس مرکز تحقيقات دارالحديث، فعاليت تحقيقي خود را در رشته حديث آغاز کرد.

رسايي در سال ۱۳۷۴ توسط انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، اولين کتاب خود با عنوان «روحانيت و سلامت انتخابات» ‏به چاپ رساند و تا کنون پانزده عنوان کتاب از وي به چاپ رسيده است. وي پس از کار به عنوان دستيار محقق، ‏محقق، مسئول ويرايش و نشر مراکز سياسي-حوزوي، در سال ۱۳۷۹-۱۳۸۰ دفتر «جريان شناسي تاريخ معاصر» را ‏بنيان نهاد. اين دفتر تا کنون حدود ۱۶ عنوان تحقيق در موضوعات سياسي ـ فرهنگي منتشر کرده است. منش سياسي ‏او، راديکال است، وابسته به جناح راست افراطي است و از منتقدان جدي هرگونه حرکت اصلاح طلبي به شمار مي ‏آيد. وي از جمله برگزار کنندگان اصلي اولين تحصن حوزه علميه قم عليه اهانت به مقدسات و وزارت ارشاد دولت ‏اصلاحات به شمار مي‌رود. او يکي از سفراي تبليغي حوزه علميه است و تا کنون به کشورهاي آفريقايي مانند اوگاندا ‏‏[سال ۷۶]، اروپايي از جمله بلغارستان [سال ۸۶] و آلمان [سال ۸۷]، آسيايي نظير فيليپين [۱۳۸۴] و لبنان [۱۳۸۵] ‏سفر تبليغي کرده است. مهدي نصيري، که امروز با نام حجت الاسلام مهدي نصيري شناخته مي‌شود و سردبير سال ‏هاي دور کيهان و سردبير نشريه صبح بود، از دوستان اوست. رسايي همچنين با اشخاصي همچون علي مطهري، ‏ثقفي، اشکوري و طائب نيز آشنايي و رفاقت دارد. ‏

وي در سال ۱۳۸۶ از حوزه انتخابيه تهران نامزد انتخابات مجلس و جايگزين علي ثمري در ليست جبهه متحد ‏اصولگرايان از حوزه انتخابيه تهران شد. او همچنين در ليست آبادگران نيز حضور داشت. جالب آنکه ستاد تبليغاتي ‏معلم اخلاقي دولت يعني مرتضي آقاتهراني و رسايي يکي بود و پوستر تبليغاتي نيز بصورت مشترک و دو نفره تهيه ‏شده بود. در اسفندماه رسايي توانست با کسب افزون بر ۳۸۰ هزار راي تهراني‌ها در دور دوم انتخابات مجلس شوراي ‏اسلامي به مجلس شوراي اسلامي راه يابد. او عضو کميسيون فرهنگي مجلس هشتم و از حاميان دولت احمدي نژاد ‏محسوب مي‌شود و ارتباط نزديکي با شوراي فرماندهي سپاه نيز دارد. وي علاوه بر کار درحوزه مطبوعات و چاپ ‏کتاب، آنچنان که خود مي‌گويد با تاتر وسينما آشناست و به زبان‌هاي انگليسي و عربي تسلط دارد. او از آن نسل جديد ‏روحانيون تندروي راديکال است که ارتباطات مدرن را مي شناسد و از حضور سنتي ترين جريان روحانيت با مدرن ‏ترين ابزار دفاع مي کند.‏

‏ رسايي فعاليت‌هاي سياسي‌اش را از سال ۱۳۷۴ با تاليف اولين کتاب سياسي‌اش با عنوان «روحانيت و سلامت ‏انتخابات» آغاز کرد. پس از تغيير و تحولات سياسي در بدنه اجرايي کشور و پيروزي اصلاح‌طلبان در ۲ خردادماه ۷۶، به مخالفت با اين جريان فکري برخاست و به برگزاري جلسات انتقادي پرداخت. آنچنان که مي‌گويد تمام تلاشش آن بود که «با آشنايي انحرافات فکري و سياسي در لايه‌هاي جريان اصلاح طلبي، به آگاه‌سازي سياسي و فرهنگي ‏در اين باره بپردازد». از مهمترين آثار وي در اين دوران ميتوان به «بازي ترور» دو جلد کتاب «پايان داستان غم ‏انگيز» اشاره کرد که به ماجراي ترور سعيد حجاريان و حکم حکومتي رهبري درباره قانون مطبوعات و تطبيق ‏عملکرد جريان مطبوعاتي در سالهاي ۵۷ تا ۶۰ به عملکرد اين جريان در سال‌هاي پس از خرداد 76 ميپردازد.‌‌‌‎‎‏

‏ او در خلال سال‌هاي ۷۶ تا ۷۸ در کشورهاي آفريقايي مشغول تدريس دروس حوزوي بود، اما آنچنان که خود مي ‏گويد« شارلاتانيزم مطبوعات، توهين به مقدسات و مقاماتي از جمله آيات خامنه‌اي و مصباح يزدي سبب شد که وي در ‏زمان بازگشت، عليه جريان اصلاحات موضع تندي بگيرد.» رسايي در سال ۷۸، از برگزار کنندگان تحصن حوزه ‏علميه در مسجد اعظم عليه دولت اصلاحات بود. رسايي مي گويد پس از اين تحصن بود که درگيري‌هايش براي گرفتن ‏مجوز چاپ کتاب با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شروع شد، گرچه که با حمايت مطبوعات اصولگرا از جمله ‏کيهان پس از مدتي مشکل وي براي گرفتن مجوز کتاب «تحصن چرا و چگونه» برطرف شد.‏

وي در سال ۷۹-۸۰ همزمان با راه‌اندازي و تاسيس دفتر «جريان شناسي تاريخ معاصر»، ۱۵ عنوان کتاب در ‏موضوعات مختلف سياسي روز و آسيب شناسي فرهنگي به چاپ رساند، که اغلب آنان در مخالفت با جريان اصلاح ‏طلبي بود. از آثار مهم تهيه شده در اين دفتر، «بررسي عملکرد چهار ساله مجالس ششم و هفتم» بود. در اين پژوهش، ‏عملکرد نمايندگان مجلس از ۱۰ جهت مورد بررسي قرار گرفت. وي در اين کتاب از شيوه بررسي تحليل محتوا استفاده ‏کرد و بطور مثال گفته شد که هر نماينده مجلس چند کلمه نطق پيش از دستور داشته، چند کلمه آن سياسي، اقتصادي، ‏فرهنگي يا به موضوعات اختصاص داشته است. تذکرات آئين نامه اي و تذکرات قانون اساسي، ميزان تلاش نمايندگان ‏در بررسي طرح‌ها و لوايح، اعلام ميزان تاخير و غيبت نمايندگان، ميزان فعاليت نمايندگان در سوال از وزرا و.. از ‏جمله مواردي بود که در اين پژوهش به آنها پرداخته شده بود. اين کتاب، تحسين جنتي دبير مادام العمر شوراي نگهبان ‏را برانگيخت و اين تحقيق را اقدامي بزرگ در تقويت دوره‌هاي آينده مجلس شوراي اسلامي دانست.  آنچنان که حاميان وي نوشته‌اند رسايي در طول هشت سال حاکميت اصلاح طلبان و اصولگرايان آرمانگرا در بيش از ‏‏۲۵۰ جلسه سخنراني، ميزگرد و مناظره شرکت کرده که البته خروجي اين جلسات همه گاه ارتباط مستقيمي به جريان ‏اصلاح طلبي، وابستگي آن به آمريکا، انتقاد از آن و همچنين حمايت از آيت‌الله مصباح يزدي و انديشه‌هايش داشته ‏است.‏

حميد رسايي که با سخنراني‌هاي جانبدارانه در حمايت از احمدي‌نژاد و ارتباطاتي که با تيم تبليغاتي دولت نهم برقرار ‏کرده بود، پس از روي کار آمدن دولت نهم با دعوت صفار هرندي، مسئوليت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم را ‏پذيرفت و با توجه به سوابقش در هشت سال مخالفت با جريان اصلاح‌طلبي همزمان به عنوان مشاور وزير نيز ‏معرفي شد. تلاش‌هاي وي و ارتباط نزديک با علماي عظام و مراجع تقليد سبب شد، که وي به عنوان بازوي ارتباطي ‏دولت و حوزه معرفي شود. او توانست در سال ۸۶ دو نمايشگاه فرهنگي و هنري خود را در داخل حرم حضرت ‏معصومه برپا کند. همچنين در زمستان ۸۶ با راه‌اندازي و مديريت جشنواره فرهنگي و هنري طليعه ظهور در ۱۶ ‏رشته فرهنگي و هنري، به عنوان ايده برتر در دکترين بين المللي مهدويت از احمدي نژاد نشان تقدير دريافت کرد.

‎ حميد رسايي با حضور در انتخابات هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه تهران ثبت نام کرد ‏و نهايتا جبهه متحد اصولگرايي، پس از بررسي کانديداهاي جريان اصولگراي کشور در تهران، پس از خط خوردن ‏علي ثمري به دليل عدم تاييد مدرك معادل فوق ليسانس ثمري از سوي شوراي نگهبان، وي را به عنوان يکي از ۳۰ ‏کانديداي مورد حمايت خود انتخاب کرد.‎‎‏

منبع: خودنویس

بیان دیدگاه